Το 9ο Γυμνάσιο Νίκαιας την περσινή σχολική χρονιά ξεκίνησε την υλοποίηση προγράμματος Erasmus+2021-27, «Βραχυπρόθεσμο σχέδιο Μαθησιακής Κινητικότητας ΚΑ1, Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης» με τίτλο "ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑΜΟΝΤΕΛΑ"

Την Τετάρτη 7/12/2022 πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση - διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος Erasmus+  στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία και υπήρξε αρκετό ενδιαφέρον από συναδέλφους άλλων σχολείων για να εμπλακούν σε προγράμματα παρόμοιου τύπου.

Εισήγηση για την παρουσίαση

9ο Γυμνάσιο Νίκαιας                                                                               Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2022 

Καλησπέρα σας,

Ευχαριστούμε για την τιμή που μας κάνατε να έρθετε στο σχολείο μας αυτό το απόγευμα αποδεχόμενοι την πρόσκλησή μας σε αυτή την Παρουσίαση - αποτίμηση των αποτελεσμάτων της εκπαιδευτικής μας μετακίνησης στο Ελσίνκι της Φινλανδίας στα πλαίσια του Erasmus+2021-27 σε ένα «Βραχυπρόθεσμο σχέδιο Μαθησιακής Κινητικότητας , ΚΑ1, Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης»

σχέδιο που υλοποιήθηκε σε συγκεκριμένο φορέα και ήταν μια επιμόρφωση διάρκειας μιας εβδομάδας, συγκεκριμένα 8-13 Αυγούστου του 2022

Το πρόγραμμά μας έχει τίτλο « ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ »

                     (κωδικός προγράμματος : 2021-1-EL01-KA122-SCH-000014024)

Και OID number E10267979

Διάρκειας 14 μηνών από 01/12/2021 -  31/01/2023

Και το επιμορφωτικό σεμινάριο

Course: Flipped Classroom and Distance Learning: Following Finland/ 8-13 Αυγούστου 2022

Ευχαριστούμε και τη διευθύντριά μας που όλη αυτή την περίοδο μας στήριξε . 

Δεν θα ήθελα να μακρηγορήσω, αφού η εικόνα θα μιλήσει μόνη της μέσα από τις παρουσιάσεις που ετοίμασε ο συνάδελφός μου στην ομάδα, Βαγγέλης Κορφιός. Απλά θα ήθελα εισαγωγικά να αναφέρω το πλαίσιο μέσα στο οποίο αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα Εράσμους, και μάλιστα το συγκεκριμένο πρόγραμμα, την συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, μέσα στη διάρκεια μιας πρωτόγνωρης πανδημίας!

 

 Πρώτα απ΄όλα, ΓΙΑΤΙ ΕΡΑΣΜΟΥΣ;

Ακούγαμε από άλλους συναδέλφους τις εμπειρίες που είχαν από παρόμοια προγράμματα και , αφού διαβάσαμε πολύ τον οδηγό του Εράσμους και είδαμε τις δυνατότητες που παρέχει ένα αντίστοιχο πρόγραμμα, συνειδητοποιήσαμε ότι η συμμετοχή σχολείων σε ευρωπαικά προγράμματα Εράσμους παρέχει σε μας τους εκπαιδευτικούς πολλές δυνατότητες.

  • Τη δυνατότητα να διευρύνουμε τους γνωστικούς μας ορίζοντες και, μέσω της αλληλεπίδρασης με συναδέλφους άλλων χωρών, να ανταλλάξουμε απόψεις για την εκπαιδευτική διαδικασία,
  • να αναθεωρήσουμε αντιλήψεις για την παραδοσιακή , εκπαιδευτική διαδικασία,
  • να μελετήσουμε άλλα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα και εκπαιδευτικές κουλτούρες,
  • να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις και τις πρακτικές μας με καινοτόμες εκπαιδευτικές διδασκαλίες και
  • να ενισχύσουμε τον επιστημονικό και ψηφιακό μας εγγραματισμό προς όφελός μας αλλά κυρίως, προς όφελος των μαθητών μας.

 Έτσι ξεκινήσαμε δειλά, στη διάρκεια της πρώτης περιόδου καραντίνας να εγγράψουμε το σχολείο μας στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα. Στη συνέχεια είπαμε να ξεκινήσουμε με ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα, ώστε να εισέλθουμε στον κόσμο των ευρωπαϊκών προγραμμάτων σταδιακά.

 

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ;

Αρχικά θα ήθελα να ενημερώσω πως δεν είναι η πρώτη φορά που επιμορφωνόμαστε με τον κο Κορφιό στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Όπως πολλοί σε αυτή την αίθουσα, έχουμε παρακολουθήσει σεμινάρια και επιμορφώσεις σε εθνικό επίπεδο . Τα προγράμματα αυτά ,τα σεμινάρια και οι επιμορφώσεις είχαν συμπαγή και ξεκάθαρο προσανατολισμό αλλά δεν πρόσφεραν πάντοτε το υλικό και την τεχνογνωσία σε τέτοιο βαθμό, ώστε να εντρυφήσουμε πάνω σε εφαρμοσμένες μεθοδολογίες, και  στην ευρεία χρήση των νέων ψηφιακών εργαλείων.

Μέσα από την αναζήτησή μας λοιπόν για διάφορα προγράμματα, θεωρώ πως, η επιλογή του συγκεκριμένου ήταν όχι μόνο λογική αλλά και απαραίτητη τη συγκεκριμένη στιγμή. Η επιλογή προγράμματος για την μεικτή μάθηση, για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα ήταν πρόκληση!

Τόσο εμείς όσο και οι μαθητές μας κληθήκαμε μέσα σε μια νύχτα να κάνουμε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χωρίς προηγούμενη εμπειρία!

Και….Τόσο εμείς όσο και οι μαθητές μας διαπιστώσαμε ότι δεν είχαμε τον ψηφιακό εγγραματισμό που απαιτούσαν οι περιστάσεις!

Αν και προσαρμοστήκαμε γρήγορα, ωστόσο η τηλεκπαίδευση κατά την περίοδο της καραντίνας δεν αποδείχτηκε τόσο αποτελεσματική όσο θα θέλαμε, σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα θα λέγαμε ότι δεν κατορθώσαμε να τραβήξουμε την προσοχή των μαθητών μας με τα ψηφιακά εργαλεία, που γνωρίζαμε και άλλα που πρόχειρα κατακτήσαμε κατά το διάστημα της πανδημίας.

Για να είμαστε ειλικρινείς, η διδασκαλία μας ήταν περισσότερο μια διάλεξη μπροστά σε μία οθόνη χωρίς τη ζωντανή διάδραση της φυσικής τάξης.

Όλοι αναγκαστήκαμε να κάνουμε βεβιασμένες κινήσεις, χωρίς προγραμματισμό και πλάνο δράσης .

Και Ήρθαμε στο σήμερα….. 

Παρότι η εποχή της καραντίνας, ευελπιστούμε ότι παρήλθε ανεπιστρεπτί, μας έχει καταστεί σαφές ότι η χρήση ψηφιακών τεχνικών και μέσων έχει για τα καλά μπει στη σχολική ζωή και η εκπαίδευση μόνο να κερδίσει έχει, εάν αξιοποιήσει τις νέες δυνατότητες, που μας ανοίγει .Ωστόσο αποδείχθηκε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που καλούμαστε να διαχειριστούμε από εδώ και πέρα είναι η αναβάθμιση των ψηφιακών μας δεξιοτήτων.

Και δεν αναφέρομαι απλώς στα δεκάδες online εργαλεία που προσφέρονται. Αναφέρομαι σε πιο στοχευμένες λύσεις, όπως το να επιτρέψουμε στους μαθητές να αναδείξουν το ταλέντο τους στη χρήση εφαρμογών, να μοιραστούν μαζί μας τις ιδέες τους και φυσικά να δοθεί χώρος και στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να εκφραστούν με τη βοήθεια οπτικοακουστικών μέσων, στα οποία είναι επιβεβαιωμένο ότι είναι ή μπορούν να γίνουν δεινοί χρήστες.

Για να πραγματοποιηθούν όμως όλα αυτά, απαραίτητη προϋπόθεση , εκτός της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων, που χρίζει αναβάθμισης, είναι :

  • να μιλούμε όλη την «ίδια γλώσσα»: πρέπει δηλαδή να έχουμε ένα μέσο όρο ψηφιακού γραμματισμού τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές. 
  • Να μπορούμε να επιλέγουμε τα κατάλληλα εργαλεία που εξυπηρετούν συγκεκριμένες ανάγκες και δίνουν λύσεις σε προβλήματα που φέρνει μαζί της η νέα εποχή. 
  • Να βελτιωθεί και η προσφερόμενη εκπαίδευση, αλλά κι εμείς ως καθηγητές να νιώσουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση να υποστηρίξουμε & να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα εργαλεία. 
  • Να βελτιωθεί, η σχέση μας με τα παιδιά, καθώς δε θα μιλάμε με αναχρονιστικούς αλλά με σύγχρονους όρους και να είμαστε συμμέτοχοι στην ίδια πορεία μάθησης και εξέλιξης, ατομικής και συλλογικής.

…Επειδή λοιπόν, η πανδημία άνοιξε νέους δρόμους στην εκπαιδευτική διαδικασία…

…Επειδή η τεχνολογία έχει ήδη ανοίξει νέους δρόμους στην εκπαιδευτική διαδικασία …

…Επειδή το μέλλον της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας οφείλει να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και να συναισθάνεται τις ανάγκες των μαθητών…

… θεωρήσαμε πως μια  πρώτη επαφή και γνωριμία με συναδέλφους από άλλες χώρες, μια συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών ή μεθόδων διδασκαλίας, ίσως ανοίξει νέους δρόμους…

 Και με αυτές τις σκέψεις ξεκινήσαμε , ..πορευτήκαμε …και φτάσαμε εδώ..

Όχι εύκολα, όχι γρήγορα!

Με κόπο , με κούραση και πολλή εργασία, εκτός ωραρίου, με αλλαγές, με δυσκολίες αλλά …τα καταφέραμε!

Οι Στόχοι της Επιμόρφωσης πολλοί

  • Να καταφέρουμε από τη νέα χρονιά να εμπλέξουμε πιο αποτελεσματικά και τους μαθητές και να βελτιώσουμε τις επιδόσεις τους.
  • Να φέρουμε στο σχολείο νέες μεθοδολογίες που σε εμάς θα προσφέρουν σιγουριά ως προς την αποτελεσματική ενσωμάτωσή τους στο μάθημα και στα παιδιά θα δώσουν κίνητρο για μια πιο ενεργή συμμετοχή και πιο διασκεδαστική διαδικασία μάθησης.
  • Να αυξήσουμε την αλληλεπίδραση καθηγητών-μαθητών τόσο με την ανεστραμμένη τάξη όσο και με την επεξεργασία εικόνας & ήχου σε συνδυασμό με τεχνικές προσομοίωσης
  • Να φέρουμε δημιουργικά αποτελέσματα μέσα από διαχείριση πρότζεκτ και έτσι η μετάβαση από την φυσική τάξη στην ψηφιακή και αντίστροφα να γίνεται χωρίς προβλήματα, χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος και με όσο το δυνατόν λιγότερη διάσπαση από πλευράς των μαθητών.

Αισθανόμαστε ότι η προσπάθειά μας δικαιώθηκε! 

Συνοπτικά Αποτελέσματα της Επιμόρφωσης:

Όσο για Το τι Μάθαμε θα το παρακολουθήσετε στις παρουσιάσεις. Εμείς πάντως νιώσαμε ότι κάναμε κάτι παραπάνω, ένα μικρό βήμα  στη γνώση και… σήμερα θέλουμε να το μοιραστούμε μαζί σας!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε το Δελτίο Τύπου

Loading Google Slides Κατεβάστε το αρχείο ως PowerPoint (pptx) για να δείτε την παρουσίαση